-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14037 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

اگر كسي در كودكي دزدي انجام داده و يا به كسي تهمت زده باشد (در دلش تهمت زده) و تا حالا نتوانسته بگويد و او توبه كرده و اين كار را انجام نميدهد. آيا نماز و روزه او در درگاه خداوند مقبول است؟ و ضمناً شرايط توبه كه بايد حق الله و حق الناس را بپردازد، صحيح است؟



چون سؤالتان از سه قسمت تشكيل شده است، از اين رو به هر يك از آنها به ترتيب پاسخ داده ميشود:

1 - اگر فردي در كودكي دزدي انجام داد، لازم است بعد از رسيدن به مرحله بلوغ و تكليف، مال دزدي را به صاحبش برگرداند يا از او حلاليّت بطلبد.

2 - اگر شخصي در دلش نسبت به فردي گمان بد داشت (سوء ظن) تا زماني كه گمانش را اظهار ننموده، گناهي نكرده است ولي بر اساس توصيه قرآني لازم است از هر نوع سوء ظن نسبت به ديگران اجتناب كنيم: »اِجْتَنِبُوا كَثيرَاً مِنَ الظَّنِّ«؛ چون سوء ظن سبب تجسّس از كار ديگران و آنگاه سبب غيبت خواهد شد.

ضمناً اطلاق لفظ تهمت به گمان بد و سوء ظن نيز اصطلاحاً صحيح نيست، چون تهمت آن است كه انسان نسبت ناروايي را به فردي اظهار كند.

3 - گناهاني كه انسان مرتكب ميشود يا مربوط به حق الناس است و يا حق الله. در صورت اول لازم است قبل از توبه، حق مردم را ادا نموده و يا آن را از خود راضي سازد.

و در صورت دوم نيز قضاي وظايف و تكاليف ترك شده را در حد ممكن به جا آورد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.